F. MENDELSONO “DAINŲ BE ŽODŽIŲ” stiliaus ir formos bruožai V. Zigmantienė 2001 m.
Visos Mendelsono “Dainų be žodžių” pjesės
patogios ir naudingos nagrinėjimui. Suprasti tekstą gali labai įvairaus
pajėgumo studentai, nes stiprios ciklo klasikinės tradicijos nulemia jo
prieinamumą. Konstrukcijų aiškumas, paprastumas, liaudiškumas – tai
pagrindiniai ciklo pjesių bruožai. Nenuostabu, kad vyraujančios formos visame
cikle – paprastosios. O įsisavinti paprastąsias formas – pirmas ir turbūt
svarbiausias etapas muzikos kūrinių analizės disciplinos įsisavinimui.
Mendelsonas
priskiriamas prie tų laimingų kompozitorių, kurių kūryba buvo įvertinta dar
jiems gyviems esant. Tai ir kūrybos dėka, bet dalinai ir dėl to, kad Mendelsono
vardas buvo plačiai žinomas ir kaip muzikos atlikėjo, propaguotojo, švietėjo ir
kaip nepaprastai taurios asmenybės.
“Dainos be žodžių” – populiarus
ciklas, kurio pjesėje Mendelsonas, kaip ir visada, yra nepriekaištingo stiliaus
pavyzdys. Įdomu, kad ciklo pjeses kompozitorius rašė įvairiais kūrybinio
įkvėpimo laikotarpiais. Šis ciklas tapo populiarus nuo pat pirmųjų pjesių
pasirodymo.
Pats Mendelsonas savo ciklą “Dainos
be žodžių” nelaikė ypatingai dideliu meniniu laimėjimu. 1893m jis rašo savo
muzikos leidėjui Zimrokui: “Aš neplanuoju daugiau išleisti tokio tipo kūrinių,
ką ir bekalbėtų hamburgiečiai. Jei tarp žemės ir dangaus pasirodys daug panašių
kūrinių, tai jokio džiaugsmo jie jau nebesuteiks. Kad dabar per daug jau
kuriama panašiai, ir manau, kad laikas orientuotis kitaip”. Nepaisant šių
žodžių, Mendelsonas visgi nuolat sugrįždavo prie jam mielų “Dainų be žodžių”,
sukurdamas vis naujas pjeses. Kaip jis pats sakydavo, tos pjesės turėtų būti
atliekamos namuose, reiškia, skirtos namų muzikavimui.
Prieš pradėdama rašyti apie ciklą,
norėčiau pastebėti, kad kompozitorius giliai, subtiliai jaučia ir supranta
gamtą. Įdomius kraštovaizdžių aprašymus perskaitome jo laiškuose. Ne vienas jo
amžininkas pastebėdavo ir jo literatūrinius gabumus. Gamta jaudina Mendelsona
ne efektyvumu, o turtinga linijų harmonija, kolorito gama, šviesos atspalvių
įvairumu.
Ir tas subtilumas, harmoningumas,
minkštumas pirmiausiai ir pastebimas visose ciklo pjesėse.
Kaip apibūdinti ciklo pjesių stilių?
Visų pirma – joms būdingas lyriškumas. Aptinkame čia ir miesto romansų lyriką,
gamtovaizdžių paveikslus, fantastinius vaizdus, programinius momentus. Ir visur
jaučiamas Mendelsonui būdingas paprastumas.
Manoma, kad “Dainų be žodžių” pjesės
yra sentimentalios, perdėtai jausmingos. Bet ši charakteristika tik dalinai
atspindi ciklo pjesių turinį. Mendelsono muzikai labiau būdingas nuoširdumas ir
minties gilumas. Įdomu, kad Mednelsonas griežtai smerkia pigų melodramatizmą,
mažiausią dirbtinumą, afektą. Kritikuodamas melodramatizmą Mendelsonas iškelia
paprastumą ir tikrumą kaip savo kūrybos credo. Ir tai apibūdina jo, kaip
kompozitoriaus ir atlikėjo, braižą.
Įš kitų romantikų Mendelsonas
išsiskiria klasikiniu aiškumu, nepriekaištingu logiškumu. Būtent romantinė
kompozitoriaus siela puikiausiai telpa į susiformavusias klasikinėje muzikoje
aiškias schemas. Šių dviejų prieštaringų pradų junginys (klasika + romantika)
ir yra būdingas Mendelsono kūriniams.
“Dainose be žodžių” atrandame visas
Mendelsono pamėgtas temas. Iš daugybės romantikams būdingų temų “Dainose”
matome šviesius, lyrinius vaizdus be aštrių konfliktų. Mintys vystomos
nuosekliai, sukuriami gražūs gamtos paveikslai, buities momentai taip gyvai ir
suprantamai, kad negali nesukelti klausytojo emocinio susidomėjimo,
susijaudinimo. Ciklas demonstruoja ir visus Mendelsonui būdingus fortepijoninio
stiliaus ypatumus, technines galimybes. Dar kartą noriu pabrėžti, kad tokio
tipo fortepijonoinės minaitiūros buvo labai mėgiamos tais laikais.
Kompozitorius praturtino šį žanrą į fortepijoninę pjesę įvesdamas dainos ir
romanso žanrų ypatumus (vokalizuotai melodijai pritaria akomponementas). Tokios
pjesės turi ir noktiurno, serenados bruožų. Šios pjesės sukuria intymios
lyrikos pasaulį. Tokioms pjesėms būdinga: kantileninės išvystytos melodijos,
tipiškos romansų intonacijos, kylančios krypties šuoliai. Sodrūs bosai sudaro
turtingą foną, ant kurio uždedamas arpedžinis akomponementas. Harmonija
paprasta, klasikinė, formai būdingas simetriškumas. Tokios pjesės – romansai:
Nr. 1, 3, 6, 7, 12, 13, 14, 16, 18, 19, 20, 22, 25, 31, 37, 40, 42, 43, 46.
Simetriškumą matome ir temų sandarose, formoje.
Temose daugiau išvystytas būna
antras sakinys. Mendelsonas mėgsta temas pateikti vystyme. Ir jeigu tema
nepakankamai išvystyta pirmame periode, tai pjesėje dažnas būna dvigubas
periodas. Pvz.: Nr. 13, 20, 29. Kaip
įdomus pavyzdys yra pjesė Nr. 30, čia matome retai sutinkamą periodą su
trumpesniu antru sakiniu ( 8+7).
Pjesių – romansų tempas dažniausiai
būna lėtas, faktūra sodri.
Šviesios lyrikos pavyzdys –
“Pavasario daina”. Šviesumo siekianti melodija (kylančios krypties, daugybė
foršlagų) akompanemento nėriniais. Sukuriamas tikrai pavasariškos nuotaikos
kūrinėlis, kuris iš kitų pjesių išsiskiria kaip saulės blykstelėjimas.
Daug pjesių primena fortepijonui
pritaikytas chorines dainas. Tokioms pjesėms būdingas keturbalsiškumas. Pjesės
Nr.: 4, 9, 16, 41, 48.
Iš ciklo išsiskiria skercinio
charakterio pjesės. Joms būdingas romantinis polėkis, greiti tempai, aštrūs
ritmai, neramus vystymas. Kai kurie jų artimi romantiniams etiudams:
virtuozinių priemonių pagalba sukuriamas romantinis vaizdas. Pjesės Nr.: 5, 15.
Neramios nuotaikos yra pjesėse Nr.: 17, 21. “Gedulingas maršas” (Nr. 27) savo
nuotaika artimas Bethoveno gedulingos muzikos paslaptims. Kai kurios pjesės
aiškiai perteikia programą, pvz. pjesės “Verpėja” (Nr. 34), “Medžiotojų daina”
(Nr.3). Populiarios yra “Venecijos gondoljerių dainos” (Nr. 6, 12, 29). Daug keliavęs
Mendelsonas visuomet “įsiurbdavo” į save charakteringas to krašto, kuriame
lankėsi, liaudiškas intonacijas. Savo kūriniuose Mendelsonas tas liaudiškas
intonacijas perteikia labai subtiliai. Visas kūrinys įgaudavo tam kraštui
būdingą charakterį.
Labai
įdomi visais atžvilgiais yra “Liaudies daina” (Nr. 23). Įdomiausias yra planas.
Įžanga įgauna savarankiškumo ir kartojama tarsi tarp kupletų, kaip refrensas (
rondiškoji forma). Antras ir trečias kupletai yra dviejų dalių formos (r a r a a r
a a r). “Liaudies dainos” pavadinimas greičiau
reiškia, kad šis kūrinys turi liaudies dainų – ratelių struktūrinius bruožus.
Bet tuomet to žanro kūriniai turėtų būti lengvos, grakščios, žaismingos
nuotaikos, kas nelabai tinka šiam kūriniui. Oktaviniai pakartojimai, nuolatinis
melodijos bangavimas, akcentai lyg slepia savyje kažkokią paslėptą energiją,
kuri nesuranda išeities.
Visas 48 ciklo “Dainos be žodžių”
pjeses, sukurtas įvairiais Mendelsono gyvenimo metais, vienija bendras laimingo
gyvenimo siekimas. Joms svetimos revoliucinės kovos už laimę patosas. Bet jos
džiugina žmones savo šiluma, šviesumu, humaniškumu, tarsi norėdamos priminti,
kad greta blogio vis dėlto egzistuoja gėris. Tame atsispindi jų žmogiškoji
vertybė.
Pjesės yra dėkingos nagrinėjimui. Beveik
visos jos yra paprastos formos. Dažniausiai tai 3 dalių forma (a b a arba a
a a). Taip pat dažnai sutinkame
rondiškas formas (abaca arba dviguba trijų dalių forma ababa), jų variantus (a
a a a
a a s a) ir t.t.
Tik vienas kūrinys yra sudėtingos formos,
tiksliau, sutrumpintos sonatos formos. Tai pjesė Nr. 5. Dažnai sutinkame
įžangas ir baigiamąsias dalis.
Šio ciklo pjesės yra prieinamos ir moksleiviams, nes paprastumas ir aiškumas
– yra vienas iš svarbiausių pjesių bruožų.
Nagrinėti kūrinius reikia
neatskiriamai nuo harmonijos. Juk harmonija yra visų klasikinių formų
pagrindas. Be to, nagrinėjant kūrinius reikia nepamiršti, kad pagrindinis
analizės darbo principas yra girdėti, matyti, ir tik po to – nagrinėti ir
daryti išvadas. “Dainų” tekstas yra palyginti nesudėtingas, todėl visi ciklo
kūriniai yra lengvai suprantami ir nagrinėjami.
Svarbiausia muzikos analizės sąlyga
– nagrinėti muzikos kūrinį, pradedant nuo estetinio jo suvokimo. Ir tik
suprasdami kompozitoriaus mintis, galima pradėti nuo detalių. Priešingu atveju
galima matyti tik detales, nagrinėti tik struktūrą, taktų skaičius ir nematyti
viso kūrinio. Nagrinėjant kūrinį svarbu iš studentų išreikalauti, kad jie
matytų, kas svarbiausia kūrinyje: ar tai melodija, ar harmonija, ritmas ir t.t.
Juk nežiūrint to, kad “Dainos be žodžių” yra vienodo stiliaus, jos yra
turtingos savo įvairumu, žanriniais ypatumais, melodijų struktūra, faktūra.
Įdomu čia pastebėti, kad muzikos
analizės disciplina pirmiausiai buvo vadinama muzikos formų analize.
Nagrinėjant kūrinį svarbu, kad
studentai matytu, kas yra svarbiausia kūrinyje: ar tai melodija, ar harmonija,
ar ritmas ir t.t. Nepaisant to, kad “Dainos be žodžių” yra vienodo stiliaus,
jos yra turtingos savo įvairumu, žanriniais ypatumais, melodijų struktūra,
faktūra. Ir išmokti matyti, kas svarbiausia – tai reiškia išmokti kūrybiškai
spręsti apie kūrinį. Ir taip yra ugdomas studentų aktyvumas.
Pateikiu pjesių
struktūras:
Nr. 1 (op. 19 Nr.1) a
b a a – 2
sakinių (4 + 9)
Nr. 2 (op. 19 Nr.2) a
b a taip pat
praplečiamas 2 sakiniais (8+21)
Nr. 3 (op. 19 Nr 3) a
b a c a
Nr. 4 (op. 19 Nr.4) a
b a 3 d.
Sutrumpinta
Nr. 5 (op. 19 Nr.5) sonatos
forma
Nr. 6 (op. 19 Nr.6) a
b a
Nr. 7 (op. 19 Nr.1) a
b a
Nr. 8 (op. 30 Nr.2) a
b a b a
Nr. 9 (op. 30 Nr.3) a
b a
Nr. 10 (op. 30 Nr.4) a
a a a
a
Nr. 11 (op. 30 Nr.5) a
b a
Nr. 12 (op. 30 Nr.6) 2
d. reprizinė forma su repr. 2 sakinyje
Nr. 13 (op. 38 Nr.1) a
a a
Nr. 14 (op. 38 Nr.2) a
b a b a
Nr. 15 (op. 38 Nr.3) a
b a 2 dalis
išplėtota = bb
Nr. 16 (op. 38 Nr.4) a
b a
Nr. 17 (op. 38 Nr.5) a
a a a
a a a
Nr. 18 (op. 38 Nr.6) a
b a
Nr. 19 (op. 53 Nr.1) a
b a b a c dvig. 3 d. f.
su baigiamąja dalimi
Nr. 20 (op. 53 Nr.2) a
b a 1 ir 2 dalys
– išvystytos
Nr. 21 (op. 53 Nr.3) a
b a su baigta
dalimi. 1 dalis – dviguba
Nr. 22 (op. 53 Nr.4) a
b a
Nr. 23 (op. 53 Nr.5) r
a r a a
r a a r
Nr. 24 (op. 53 Nr.6) a
b a b a b a
Nr. 25 (op. 62 Nr.1) a
b a
Nr. 26 (op. 62 Nr.2) a
b a c a
Nr. 27 (op. 62 Nr.3) a
a a su
dinamine repriza
Nr. 28 (op. 62 Nr.4) a
b a
Nr. 29 (op. 62 Nr.5) reto
simetriškumo pavyzdys. Pirmoji dalis –dvigubas periodas, toliau – sumažinimo
“progresija”: kuo toliau, tuo trumpiau.
a b
a b a b
dvig.
p. sakinys sakiniai
Nr. 30 (op. 62 Nr.6) a
b c a c Taip pat,
kaip ir Nr. 29 yra jaučiama mažinimo simetrija. Kaip anksčiau minėjau, šios
pjesės temos yra reta struktūra (8 + 7 – trumpesnis antras sakinys). Ir tas
bruožas atsispindi tolesniame vystyme.
Nr. 31 (op. 67 Nr.1) a
b a
Nr. 32 (op. 67 Nr.2) a
b a b a
Nr. 33 (op. 67 Nr.3) a
b a
Nr. 34 (op. 67 Nr.4) a
b a b a
Nr. 35 (op. 67 Nr.5) a
b a
Nr. 36 (op. 67 Nr.6) a
b a
Nr. 37 ir 38 (op.
85 Nr.1 ir 2) a b a
Nr. 39 (op. 85 Nr.3) a
a a
Nr. 40 ir 41 (op.85
Nr.4 ir 5) a b a
Nr. 42 (op. 85 Nr.6) a
b a c
Nr. 43 (op. 102 Nr.1) a
b a b a
Nr. 44 (op. 102 Nr.2) a
b a
Nr. 45 (op. 102 Nr.3) a
b a b a
a
Nr. 46 (op. 102 Nr.4) a
b a
Nr. 47 (op. 102 Nr.5) a
b a
Nr. 48 (op. 102 Nr.6) a-b
a-b a a a b a b
a = a II:b:II
Naudotos literatūros sąrašas
1.
Е. Мейлих “Феликс Мендельсон Бартольди” 1973г.
2.
Т.Х. Ворбс “Феликс Мендельсон Бартольди”
1966г.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą